Publicaties bedrijven |
Time ManagementWat ga je vandaag doen? Stel aan het begin van de dag vast wat de drie belangrijkste dingen zijn, die je die dag wilt en kunt doen. Dat artikel dat je wilt schrijven. Die belofte aan een klant. Schrijf ze op. Besteed er de tijd aan die het verdient. Project ManagementWaardoor lopen projecten vaak zo uit de hand? Doordat je te snel begint. Steek veel tijd en moeite in de voorbereiding van het project! Een project is per definitie innoverend. Daarom kan het niet uitgevoerd worden volgens de dagelijkse en gebruikelijke routine. Het vernieuwende vraagt om een nieuwe aanpak..... Duidelijk en klantvriendelijk schrijvenHeeft je klant geen zin je brief te lezen? Schrijf eenvoudig! Zit je wel eens eindeloos naar een leeg scherm te staren als je een brief of een e-mailbericht wilt schrijven? Heb je last van een ‘writers block’? Voorbeelden: duidelijk en klantvriendelijk schrijven:Begrijpt je klant je maar half? Heeft je klant geen zin je brief te lezen? Schrijf eenvoudig! In plaats van: Op grond van de verstrekte informatie kan tenslotte geconcludeerd worden, dat de gemeente het afgelopen jaar een zeker financieel tekort heeft opgelopen. Motiverend leidinggevenHoe motiveer jij jouw mensen? Erken hen in wie ze zijn door je stijl van leidinggeven aan te passen aan wat zij nodig hebben. Gezien worden in wat je kunt, wilt en durft motiveert mensen om het beste uit zichzelf te halen. Leidinggevenden die dat beseffen en daarnaar handelen zijn echte motivators. Zij geven hun mensen het gevoel dat ze gewaardeerd worden en dat ze tot meer in staat zijn..... Effectief vergaderenErger jij je wel eens aan de manier van vergaderen van je collega's? Benoem wat er gebeurt en los dat op! - Er kunnen allerlei negatieve gevoelens zijn: iemand vertrouwt het niet, of iemand OnderhandelenHaal jij het beste uit je onderhandelingen? Spreek vóóraf met de andere partij af dat jullie gaan voor een win-win situatie. FaillissementHopelijk ga je nooit een faillissement meemaken, maar als het gebeurt wil je wel weten wat je kunt verwachten! Ga met de OR praten! Die kan meer dan je denkt. Nieuwe MedezeggenschapIs het nodig iets te veranderen aan de medezeggenschap in jullie organisatie? Niet elk idee zal voor jullie passend zijn. Bespreek de opties met de ondernemingsraad en alle betrokkenen in jullie organisatie! Spanningen in het teamIs er gedoe in je team? Broeit er al een tijd iets?Laat het niet doorzieken, maar doe ook niet zo maar wat. Onlangs mocht ik een maatschap begeleiden van een ziekenhuis. Het team bestond uit 16 internisten en oncologen. De oncologen waren in de minderheid en in de loop van de tijd hadden ze het gevoel gekregen, dat hun belangen minder belangrijk gevonden werden dan de belangen van de internisten. Omdat iedereen het constant erg druk had, werden incidenten niet goed besproken..... Zelfsturing, zelfregie en zelforganisatie. Hoe?Schep voorzieningen, zodat teams blijvend goed kunnen functioneren! - Er moeten voldoende middelen beschikbaar zijn voor de nieuwe organisatie. Geloven in je werkChristen zijn en professional: wat betekent dat? Iedereen weet dat de kerk en het christelijk geloof al tientallen jaren op hun retour zijn in onze samenleving. Je behoort dus niet bepaald tot het winnende team als je behoort tot de christenen. Het is niet “trendy” om het over God te hebben. En als je het er al over hebt, kan het maar beter niet gaan...
|
onderdeel van Dijkstra Consult is www.ORsucces.nu | Dijkstra-ConsultHaal het beste uit uw team! Als instelling ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsoonderwijs (CRKBO) | Zoeken
|