Duidelijk en klantvriendelijk schrijven:klanten begrijpen u 2x beter | |
Uw klanten en potentiële klanten voelen zich goed door u geholpen, als u op een voor hen begrijpelijke manier met hen communiceert. Kunt u zich inleven in uw klanten? Van 40% naar 90%Uit onderzoek blijkt, dat slechts 40% van de klanten en burgers de brieven helemaal goed begrijpen die ze van bedrijven en overheden ontvangen. Dat leidt tot veel irritatie bij de klant en de organisaties moeten hun bedoelingen dan nog een keer uitleggen. Het is niet moeilijk begrijpelijk te schrijven, zodat 90% u goed begrijpt. Het gaat in de training over:- lezen met de ogen van uw lezer En over verschillende soorten teksten, zoals:- brieven Mijn achtergrondIk ben Neerlandicus en heb in het voortgezet onderwijs korte tijd voor de klas gestaan. Sinds ruim 15 jaar geef ik trainingen begrijpelijk en klantvriendelijk schrijven voor tal van bedrijven en organisaties.
| Voorbeelden van duidelijk en klantvriendelijk schrijven:In plaats van: Naar aanleiding van uw schrijven d.d. 18-01-12 deel ik u gaarne het volgende mede. In plaats van: Dient er hierbij niet in aanmerking genomen te worden of de door u te leveren goederen niet eerst gecontroleerd dienen te worden, alvorens u tot verzending overgaat? In plaats van: Op grond van de verstrekte informatie kan tenslotte geconcludeerd worden, dat de gemeente het afgelopen jaar een zeker financieel tekort heeft opgelopen. Bijvoorbeeld:Uit deze informatie blijkt, dat het afgelopen jaar bij de gemeente een tekort is ontstaan. In plaats van: Naar aanleiding van uw verzoek d.d. 07-01-2012 om door ons al dan niet continu op de hoogte gehouden te worden over Europese regelgeving op het gebied van milieubescherming en met name fijn stof, kan ik u het volgende mededelen. In plaats van: Afgaande op de door verschillende instanties gegeven adviezen is besloten de al in de vorige vergadering besproken oplossingen af te keuren. In plaats van: Het behoort tot de redelijke veronderstellingen dat, indien hij geen telefonisch contact opneemt, de zaak geen doorgang zal vinden. |
onderdeel van Dijkstra Consult is www.ORsucces.nu | Dijkstra-ConsultHaal het beste uit uw team! Als instelling ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsoonderwijs (CRKBO) | Zoeken
|