Zien zonder oogkleppen | |
Voor wie zijn we er? Kunnen we ons verplaatsen in onze klant? Zien we die echt? Of wordt onze blik beperkt door onze eigen interne regelingen en systemen? Kunnen we handelen naar bevind van zaken, omdat dat dat past bij de context van iedere unieke klant? Hoe minder we onze klant begrijpen, deste meer lopen we het gevaar met ons bedrijf de foute route in te slaan. Na afloop zijn deelnemers (beter) in staat op een open en onbevangen manier hun klanten te benaderen en contextgedeven te werken. Dat wil zeggen dat u in staat bent uit te gaan van de context van uw cliënt. De training is bedoeld om het vermogen van leidinggevenden en medewerkers te vergroten om onbevangen waar te nemen met al hun zintuigen. Toelichting Geschikt voor organisaties en afdelingen die de slag willen maken naar een meer contextgedreven manier van werken. Vaak werken organisaties vanuit hun eigen 'systeem'. De nadruk ligt dan op plannen maken en uitrollen en de controle daarvan (tijdschrijven, invullen van formulieren die de activiteiten vastleggen) (plannning & control) Daarbij raakt de unieke situatie van de burger/ klant makkelijk uit beeld: hij of zij moet in ons systeem passen. Bij contextgedreven werken wordt de klant of burger zoveel mogelijk uitgangspunt voor de wijze van werken en organiseren. Dat vereist een andere manier van waarnemen en handelen van de medewerkers.. Voor deze manier van werken is het van belang dat medewerkers in staat zijn onbevangen waar te nemen wat er voor mensen en dus (potentiële) klanten toe doet en wat in concrete situaties dus passende interventies zijn. Het gaat erom dat zij naar bevind van zaken flexibel en effectief kunnen handelen. De nadruk ligt op kwaliteit en evaluatie achteraf. (kwaliteit & evaluatie). Programma
| We starten met een working diner, aansluitend volgen twee dagen die gewijd zijn aan het herkennen van verschillende stijlen van werken en organiseren in een dienstverlenende organisatie.
Om de deelnemers te oefenen in onbevangen waarnemen is het goed dat zij niet van tevoren weten in welke situaties zij terecht komen. Het is niet de bedoeling dat zij van te voren bedenken hoe zij in een situatie zullen optreden, maar juist dat ze oefenen spontaan en open te reageren, naar bevind van zaken.. Samen met ons reflecteren zij over de opgedane ervaringen: hoe duiden ze die en hoe kunnen ze een en ander toepassen in hun dagelijkse werk in de organisatie? Praktische Informatie Aantal deelnemers 10 per groep Literatuur: Identiteitsmarketing, waarom wij bestaan, Kaj Morel, Scriptum Publishers 2010 Maatschappelijke ondernemingen, naar een andere benadering van maatschappelijk ondernemen, Proefschrift, Ferna Botter, Uitgeverij Eburon, Delft, 2010 |
onderdeel van Dijkstra Consult is www.ORsucces.nu | Dijkstra-ConsultHaal het beste uit uw team! Als instelling ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsoonderwijs (CRKBO) | Zoeken
|